
Hoe gaan organisaties om met grote veranderingen zoals herstructureringen, reorganisaties en transformaties? Wat drijft die veranderingen, en werlke rol speelt HR daarbij? Brightmine en Rvdb ondervroegen 420 HR-professionals.
63% van de HR-professionals is recent betrokken (geweest) bij een reorganisatie of herstructurering.
Belangrijkste redenen: efficiëntie verbeteren (23%), strategische heroriëntatie (14%), personeelskrapte en marktveranderingen (beide 11%).
-
Termgebruik: ‘Herstructurering’ (35%) wordt het vaakst gebruikt voor grote veranderingen, gevolgd door ‘reorganisatie’ en ‘transformatie’ (beide 19%).
-
HR speelt meestal een adviserende rol, al is die rol vaak wel substantieel.
-
Weerstand onder medewerkers is het meest genoemde negatieve gevolg, gevolgd door verlies van talent en verhoogde kosten.
-
Positieve effecten zijn er ook: betere samenwerking springt eruit, gevolgd door meer betrokkenheid en talentontwikkeling.
-
Mensen meekrijgen gebeurt vooral via transparante communicatie, behoud van cultuur en moraal, en het bieden van een duidelijke planning.
-
Belangrijkste valkuilen: onvoldoende communicatie en een gebrek aan urgentie bij medewerkers.
-
Wat HR anders zou doen bij een volgende reorganisatie: beter communiceren, minder tegelijk veranderen, sterker leiderschap tonen.
-
Toch vindt een meerderheid dat de organisatie duidelijk communiceert over het doel van de verandering – ook al wordt communicatie het vaakst als verbeterpunt genoemd.