
Vanaf maandag 10 maart koppelt de BMZM (Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars) werkgevers aan ervaren mantelzorgmakelaars om verzuim van medewerkers met zorgtaken terug te dringen.
HIervoor heeft de BMZM het centrale telefoonnummer 085 - 0164 730 en www.werkgeverenmantelzorg.nl gelanceerd. Via dit telefoonnummer bieden zij concrete ondersteuning aan werkgevrs via de inzet van mantelzorgmakelaars. De website laat jou als werkgever zien welke invloed mantelzorg heeft op medewerkers die zorgtaken combineren met hun werk.
Hoe het werkt?
De BMZM heeft een team van ervaren mantelzorgmakelaars beschikbaar voor de ondersteuning van werkgevers. Een triageteam koppelt jou als werkgever aan een mantelzorgmakelaar, zowel regionaal als inhoudelijk. Daarmee biedt BMZM één loket waar werkgevers terecht kunnen om verzuim vanwege mantelzorg terug te dringen.
De mantelzorgmakelaars hebben ruime ervaring met:
- het ondersteunen van medewerkers met mantelzorgtaken.
- het geven van advies, creëren van bewustwording en draagvlak, ontwikkelen en uitvoeren van een mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid om ziekteverzuim te voorkomen dan wel terug te dringen.
Mantelzorg is een belangrijke oorzaak van verzuim bij medewerkers. Nu al combineert 1 op de 4 medewerkers een betaalde baan met het zorgen voor een naaste. Naar verwachting loopt dit de komende jaren nog verder op en zal de extra mantelzorg die nodig is in 2040 voor een groot deel bij werkende mantelzorgers terecht komen. Dit wordt steeds meer een uitdaging voor werkgevers, HR-professionals en leidinggevenden. De inzet van de mantelzorgmakelaar op de werkvloer draagt bij aan minder verzuim, aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers met mantelzorgtaken én aan goed werkgeverschap.
In een eerder bericht wat wij hebben gedeeld, lees je dat aandacht voor mantelzorg medewerkers inzetbaar houd. Lees hier dat artikel nog een keer terug.
Aandacht voor mantelzorg houdt medewerkers inzetbaar
De mantelzorgmakelaars zijn onafhankelijk en geregistreerd bij het Kwaliteitsregister van Registerplein.