Logo

Hoe ziet een onderzoek onder werknemers eruit bij het moderniseren van arbeidsvoorwaarden?

Hoe ziet een onderzoek onder werknemers eruit bij het moderniseren van arbeidsvoorwaarden?

10 feb 2025
Hoe ziet een onderzoek onder werknemers eruit bij het moderniseren van arbeidsvoorwaarden.png

In een onderzoek onder (potentiële) werknemers kunnen verschillende thema's aan bod komen. Je kunt werknemers vragen hoe zij denken over hun beloning, de inhoud van het werk, de manier van beoordelen en belonen, fysieke en mentale belasting, flexibiliteit en verlofmogelijkheden, de invoering van een persoonlijk keuzebudget, loopbaan- en ontwikkelingsmogelijkheden (in- en externe mobiliteit). Maar ook de relatie of samenwerking met leidinggevende of de bedrijfscultuur kunnen aan de orde komen. 

Je kunt aan werknemers vragen welke arbeidsvoorwaarden zij het meest belangrijk vinden, maar bijvoorbeeld ook (alleen) welke twee arbeidsvoorwaarden zij willen verbeteren en welke twee arbeidsvoorwaarden zij willen versoberen.

Je kunt hiervoor (diepte)interviews doen, al dan niet in groepsverband, of individuele (online) enquêtes. Dit laatste kan een uitgebreide vragenlijst zijn, open vragen bevatten, maar ook een flitsenquête zijn, een korte enquête met een aantal gesloten vragen. Het spreekt voor zich dat het van belang is om het onderzoek zorgvuldig uit te voeren en enquêtes zorgvuldig te interpreteren. Anonimiteit moet veelal gewaarborgd worden. Vaak besteden werkgevers dit onderzoek uit aan onderzoeks- of consultancybureaus.
  

Hoe creëer je draagvlak voor modernisering van arbeidsvoorwaarden?

Als je arbeidsvoorwaarden wilt moderniseren, is het belangrijk dat je kunt laten zien wat de reden of noodzaak daarvoor is. Kun je laten zien waarom iets moet veranderen, dan krijg je de werknemers en het management sneller mee in de verandering. Wees in elk geval vanaf de aanvang van het moderniseringsproces transparant wat de reden en noodzaak is van de veranderingen. Zorg ervoor dat je goed kunt uitleggen waarom je de arbeidsvoorwaarden moet vernieuwen. Dit helpt in het gesprek met betrokken partijen en daarmee vergroot je de kans op draagvlak.
  

Bron: Brightmine

Onze partners