Logo

Prinsjesdag 2024: investeren in arbeid en ondernemerschap

Prinsjesdag 2024: investeren in arbeid en ondernemerschap

19 sep 2024
Prinsjesdag 2024.png

Op Prinsjesdag (dinsdag 17 september) heeft de regering de belangrijkste plannen voor 2025 gepresenteerd. Maar wat is er tijdens deze Prinsjesdag bekendgemaakt over de krapte op de arbeidsmarkt, levenslang ontwikkelen en de CSRD?

Arbeidsmarkt

Arbeidsmarktkrapte staat centraal in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd. Het ministerie van Economische Zaken constateert terecht dat de arbeidsmarkt de komende jaren krap zal blijven. Dit vormt een probleem voor ondernemers die moeite hebben om geschikt personeel te vinden, zeker omdat de beroepsbevolking de komende jaren nauwelijks zal groeien. Tegelijkertijd neemt de vraag naar arbeid toe door vergrijzing en de uitdagingen die gepaard gaan met grote transities, zoals de digitale- en energietransitie.

Om ervoor te zorgen dat Nederland toch welvaartsgroei kan blijven realiseren, zet het ministerie in op een forse toename van de arbeidsproductiviteit. Bedrijven en overheden moeten slimmer en efficiënter omgaan met het beschikbare personeel, bijvoorbeeld door bepaalde taken te digitaliseren. Ook ontwikkeling en innovatie worden genoemd als belangrijke oplossingen voor de arbeidsmarktkrapte, aangezien deze bijdragen aan een hogere arbeidsproductiviteit.

Om de belangrijkste knelpunten aan te pakken, kiest het kabinet voor een programmatische aanpak. In samenwerking met werkgevers en andere decentrale stakeholders worden gezamenlijk oplossingsrichtingen vormgegeven. Dit betekent echter dat er nog tijd nodig zal zijn om concrete oplossingen uit te werken voor de problemen die nu al urgent zijn. 

  
Werkgelegenheid

Ook de arbeidsproductiviteit daalt. Dat komt doordat veel werkgelegenheid naar laagproductieve sectoren is verplaatst en het lastig blijkt om binnen de dienstverlening technologie en innovatie toe te passen. In 2023 daalde deze met 1,2 procent, en voor komende jaren (2025-2028) wordt slechts een bescheiden groei van gemiddeld 1,2 procent verwacht. Achterblijvende productiviteitsgroei is onder ontwikkelde economieën een wereldwijd fenomeen, maar ook binnen deze groep lijkt Nederland ondermaats te presteren. Het verhogen van de arbeidsproductiviteit is daarom een belangrijke doelstelling van het EZ-beleid. Daarbij kijkt het ministerie op sectoraal niveau hoe de productiviteit kan worden verhoogd, er rekening mee houdend dat de economie niet maakbaar is en dat diensten en producten niet alleen economisch, maar ook maatschappelijk veel toegevoegde waarde kunnen hebben.

Welvaart, koopkracht en lonen
Economische Zaken zet op macroniveau in op welvaartsgroei, maar wil ook dat mensen merken dat het beter gaat. De hoge prijzen en de inflatie van de laatste jaren zijn voor veel mensen moeilijk. Maar EZ rekent op herstel van de koopkracht in 2024 met 2,5 procent. Profiteren van een goed functionerende economie zou betekenen dat ook zowel werknemers als het bedrijfsleven de vruchten plukken van een sterke economie. Deze verdeling wordt bijvoorbeeld weergegeven met de arbeidsinkomensquote (AIQ). Recent is de AIQ wat gedaald, van ongeveer 73,9 procent in 2019 naar 68,6 procent in 2024. Dit komt onder meer doordat lonen vastliggen in cao’s en met vertraging reageren op de economische omstandigheden.
Nu de lonen stijgen, stijgt de AIQ ook weer. De komende jaren wordt een aanhoudende loonstijging die hoger is dan de inflatie verwacht, onder meer door de aanhoudende arbeidsmarktkrapte. Het CPB raamt dat de AIQ in 2028 (70 procent) iets onder het niveau van voor de coronacrisis in 2019 (73,9 procent) zal liggen.

Om de bestaanszekerheid van werkenden verder te versterken, stelt het kabinet een aantal aanvullende maatregelen voor. Zo worden de tarieven in de loon- en inkomstenbelasting gewijzigd, zodat mensen met een middeninkomen meer te besteden hebben. Onder de huidige wetgeving zijn er drie belastingtarieven, waarvan de eerste twee aan elkaar gelijk zijn als ook het tarief van de maximale premie voor de volksverzekeringen wordt meegenomen.

In 2025 wordt het tarief in de eerste twee schijven gesplitst. Dit betekent een gerichte lastenverlichting voor belastingplichtigen met een middeninkomen die nog niet de AOW-leeftijd hebben bereikt. Tegelijkertijd gaat het toptarief in de tweede schijf omhoog met 1.296 euro. Dit is, buiten de tabelcorrectiefactor voor inflatie van 1,012, een extra verhoging van 390 euro. Deze maatregelen zijn gunstig voor werknemers met hogere inkomens.

  
Het Actieplan Groene en Digtiale Banen
De menselijke kennis en kunde is essentieel voor bedrijven en daarom blijft het belangrijk om in te zetten op het versterken van hun potentieel en inzetbaarheid. Het Actieplan Groene en Digitale Banen beoogt samen met andere ministeries, het onderwijs en branches te werken aan oplossingen voor de personeelstekorten, met name in de sectoren en banen die voor de economische transities belangrijk zijn. Daarom richt het Actieplan zich op het verhogen van de instroom in bètatechnisch onderwijs en technische sectoren vanuit de arbeidsmarkt, en het tegengaan van versnipperd beleid en subsidieregelingen.
 
Leven Lang Ontwikkelen
Daarnaast zetten we in op Leven Lang Ontwikkelen (LLO), het belang van (ondernemende) vaardigheden en arbeidsbesparende innovaties. Ook zal het ministerie van Economische Zaken via een beleidsexperiment - in samenwerking met de TU Delft, TNO en de branches Metaalunie en Bouwend Nederland - onderzoeken hoe arbeidsbesparende procesinnovaties in het mkb kunnen worden ingevoerd.

Kennismigranten en buitenlandse talenten
Grip op arbeidsmigratie is een belangrijk speerpunt van het huidige kabinet. De nadruk ligt vooral op de uitdagingen rondom arbeidsmigranten, terwijl zij juist een waardevolle bijdrage leveren aan onze economie en maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan hun inzet in cruciale sectoren zoals de bouw, zorg en techniek.

De AWVN (Algemene Werkgeversvereniging Nederland) wijst op enkele paradoxen in het beleid. Hoewel het kabinet het belang van kennismigranten voor de economie erkent en daarom de versobering van de 30-procentsregeling deels terugdraait, worden tegelijkertijd maatregelen genomen om studiemigratie te beperken. Daarnaast overweegt men de kennismigrantenregeling aan te scherpen.

Gezien de personeelstekorten in de technische en innovatieve sectoren zijn kennismigranten en buitenlands talent onmisbaar. Het kabinet investeert daarom ook in het Nationaal Versterkingsplan voor Microchip-talent, met als doel zo snel mogelijk extra technisch talent voor de Nederlandse microchipindustrie op te leiden. Hiervoor heeft het kabinet incidenteel 450 miljoen euro beschikbaar gesteld.

In het voorjaar is het kabinet van plan een Arbeidsmarkttop te organiseren. Zo’n conferentie biedt de mogelijkheid om samen te werken aan oplossingen voor de structurele krapte op de arbeidsmarkt.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen 

Bedrijven en ondernemers hebben vaak een maatschappelijke functie: zo bedenken ze innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, jagen ze het lokale verenigingsleven aan en behouden ze de levendigheid van winkelstraten.

Het ministerie van EZ onderzoekt de impact op bedrijven en richt zich op beleidscoherentie en uitvoerbaarheid om administratieve lasten te verminderen. EZ ondersteunt het mkb bij de implementatie van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) via capaciteitsopbouw en voorlichting, en gaat verkennen hoe het MVO beter kan integreren in EZ-beleidsinstrumenten. Economische Zaken ondersteunt de continuering van het Nederlands corporate governance stelsel als instrument van zelfregulering. De Corporate Governance Code blijft aanvullend op de nieuwe wetgeving.

  

Bronnen:
Brightmine
AWVN

Onze partners