- Home
- HR Actueel
- Steeds meer bedrijven verbieden vergaderen tijdens het autorijden
Steeds meer bedrijven verbieden vergaderen tijdens het autorijden
Steeds meer bedrijven verbieden vergaderen tijdens het autorijden
21 jun 2024
Fietser, automobilisten en voetgangers pakken onderweg steeds vaker hun telefoon erbij. Dat blijkt uit de Interpolis Barometer 2023 die is uitgevoerd door het SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek.
Een op de vijf volwassenen vergadert online in het verkeer
Het aantal volwassenen dat weleens de telefoon in het verkeer gebruikt, is gestegen van 72% in 2021 naar 75% in 2023. Ten opzichte van de eerste Barometer uit 2017 is het inmiddels 1,5 keer zo waarschijnlijk geworden dat iemand in het verkeer weleens de mobiele telefoon gebruikt.
Bijna een vijfde van de volwassenen blijkt weleens online te vergaderen in het verkeer. De onderzoekers noemen die ontwikkeling zorgelijk omdat verkeersdeelnemers daardoor langere tijd zowel auditief als visueel worden afgeleid.
Beleid voor online vergaderen in het verkeer
Een en ander is een reden voor bedrijven om het telefoongebruik door werknemers onderweg eens goed onder de loep te nemen. Als werkgever mag je verbieden dat werknemers een mobiele telefoon gebruiken terwijl ze aan het verkeer deelnemen.
Dat kan gaan om een algeheel verbod om te bellen in de auto, maar ook om een gedeeltelijk verbod, bijvoorbeeld op videobellen. Een aantal bedrijven heeft dergelijk beleid al, blijkt uit berichtgeving van de NOS.
Als werkgever kun je aansprakelijk zijn als werknemers een ongeluk krijgen terwijl ze onderweg werken en bellen. Het is daarom raadzaam om regels of beleid op te stellen als de kans bestaat dat werknemers vergaderen vanuit de auto.
Verkeersdeelnemer ziet geen problemen
Veel automobilisten en fietsers vinden hun telefoongebruik in het verkeer zelf geen probleem. Ze ervaren maar weinig negatieve consequenties van hun telefoongebruik, zoals een verkeersboete of een ongeval. De onderzoekers denken dat dit mogelijk komt doordat verkeersdeelnemers compenseren dat ze worden afgeleid door telefoongebruik: ze gaan langzamer rijden of kiezen minder risicovolle locaties uit om te bellen.