Logo

HR verwacht meer focus op employer branding

HR verwacht meer focus op employer branding

7 jun 2024
AI en employee branding.png
In 2024 verwachten HR-professionals dat hun organisatie meer inzet op employer branding om vacatures beter te vervullen.

Dit blijkt uit een enquête van Brightmine waar 460 HR-professionals aan meededen. In 2023 was er sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt. Een meerderheid van de deelnemers aan de enquête (56 procent) geeft aan dat ze in 2023 probeerden personeelstekorten op te lossen door nog harder hun best te doen in de werving geeft dit aan, gevolgd door veel meer investeren in employee experience (40 procent). Voor dit jaar verwacht 64 procent dat de organisatie meer gaat inzetten op employer branding, gevolgd door employee experience (50 procent).

 

Groei in 2024

We legden de deelnemers ook enkele stellingen voor over wat de organisatie verwacht voor 2024. De stelling of de organisatie rekening houdt met groei beantwoordde 70 procent met ‘eens’. De stelling: ‘mijn organisatie houdt rekening met een reorganisatie in 2024’, beantwoordde 78 procent met ‘oneens’. Dat gold voor 85 procent van de ondervraagden op de stelling: ‘Mijn organisatie houdt rekening met gedwongen ontslagen in 2024’.
 

AI en DEI

Hoewel HR in het gebruik van nieuwe technologieën meestal geen voorloper is, blijkt ChatGPT/AI al aardig ingeburgerd. Uit ons onderzoek komt naar voren dat meer dan de helft van de organisaties ChatGPT/AI heeft gebruikt. Iets minder dan de helft heeft de technologie ook ingezet voor HR-doelen. Toch denkt maar 32 procent van de ondervraagden dat de organisatie ook zal investeren in het ontwikkelen en implementeren van ChatGPT/AI-oplossingen voor HR-processen.

  

DEI (diversity, equity & inclusion) was voor organisaties in 2023 geen prioriteit en is dat ook niet in 2024. DEI krijgt van HR of de organisatie vaak geen enkele of maar weinig aandacht. Van de HR-professionals geeft 81 procent aan dat DEI ook niet bij een speciaal persoon is belegd.
  
  

Onze partners