Wat gebeurt er als medewerkers bij een bedrijfsovername niet meewillen naar de nieuwe eigenaar?
Ik ben benaderd om mijn bedrijf te verkopen aan een van mijn grootste concurrenten. Inmiddels zijn de contracten getekend. Ik ben daar heel blij mee, maar een aantal van mijn medewerkers zijn dat niet. Zij vragen wat er gebeurt als ze niet mee overgaan naar de nieuwe eigenaar.
Het antwoord
Als een bedrijf overgaat naar een andere onderneming treedt automatisch een aantal regels in werking die bedoeld zijn om de werknemers te beschermen. Een van die regels is dat alle medewerkers die in het oorspronkelijke bedrijf werkzaam zijn, automatisch mee overgaan naar de koper van het bedrijf. Dus ook als bij de overname geen afspraken zouden zijn gemaakt over het personeel, of zelfs als partijen met elkaar afspreken dat het personeel niet mee overgaat, gaan de werknemers toch automatisch over.
Als er medewerkers zijn die niet mee over willen, kun je hun dat natuurlijk niet verplichten, maar je hebt wel een informatieplicht. Als medewerker weigeren om mee over te gaan, nemen ze daarmee namelijk in feite ontslag. In plaats van behoud van hun baan door de automatische overgang kiezen ze er immers zelf voor om uit dienst te treden. Meestal hebben ze dan geen recht op een WW-uitkering en ook niet op een transitievergoeding. Omdat veel werknemers dat niet weten, is het aan de werkgever om de werknemers daarover luid en duidelijk (schriftelijk) te informeren en om aan hen vervolgens expliciet (schriftelijk) de keuze te laten om alsnog mee over te gaan, of niet.