Logo

100ste online aflevering van 'Later als ik Groot ben'

100ste online aflevering van 'Later als ik Groot ben'

24 mei 2024
Later als ik groot ben  - piloot.png
De jonge Shane wil later graag piloot worden. Hij werd verrast met een dagje copiloot zijn op een vlucht van TUI naar een wel heel koude bestemming. 
Rotterdam 13 mei 2024: Producent SHH Productions bereikt een belangrijke mijlpaal in de productie van haar format 'Later als ik Groot ben'. De alweer honderste online aflevering gaat vrijdag 24 mei om 16.00 uur live op YouTube, op de website en op sociale media. 
 
De honderste aflevering is er een die lang herinnerd zal worden. In ieder geval door de 11-jarige Shane. Die wil, later als hij groot is, graag piloot worden. Hij vindt alles wat met luchtvaart te maken heeft super interessant. Wat door zijn ouders als een hele vroege rondleiding op Schiphol is verkocht, werd een ervaring voor Shane om nooit meer te vergeten. Shane mocht een dagje werken als copiloot in een splinternieuwe Boeing 737 MAX 8 van TUI FLY.
 
De vlucht bracht Shane naar het met sneeuw bedekte stadje Ivalo in Fins Lapland. Daar is het TUI-toestel officieel gedoopt. Shane mocht niet alleen de verrichtingen van de ervaren TUI-piloten volgen; hij mocht tijdens de vlucht onder meer passagiers toespreken via de intercom. Een hele spannende opdracht die hij goed heeft gerepeteerd. Onderweg had hij natuurlijk duizend-en-één vragen aan de politen. Shane mocht, bij wijze van zeer hoge uitzondering, de landing vanuit de cockpit meemaken. Na landing op Ivalo moest de jonge wanna-be-pilot het toestel grondig inspecteren voor de terugvlucht. 
Shane had de dag van zijn leven. De kans is zeer groot dat hiermee bij hem een definitief zaadje voor de toekomst is geplant. En dat geldt ongetwijfeld ook voor de vele jonge kijkers naar het programma. 
Later als ik groot ben - piloot
 
Na het harde werken mocht Shane, met de rest van de crew, een paar uurtjes heerlijk ontspannen in de ijskoude natuur van Ivalo. Bij een gevoelstemperatuur van -33 graden is met Husky sledes gereden en door dikke lagen sneeuw gebanjerd met sneeuwsloffen. van de terugreis naar Nederland, na alle opgedane indrukken en verbrande energie, weinig passagiers zich nog iets herinneren. 

Het format

In ´Later als ik groot ben´ krijgen kinderen in de leeftijd van 9 tot 13 jaar de kans om te kijken of hun droombaan ook daadwerkelijk bij ze past. Ze lopen een dagje mee met een ervaringsdeskundige en krijgen typische werktaken en uitdagingen die ze samen met de presentator te lijf gaan. 

Het format is in 2027 begonnen bij RTL4. Sinds 2020 is het programma volledig online verdergegaan. Afleveringen worden gepubliceerd op het gratis YouTube-kanaal ´later als ik Groot ben´. Aflveringen zijn ook te zien via de website en worden gepromoot via social mediakanalen zoals TikTok. De honderdste online aflevering is nu dus een feit; een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het programma. 

De Presentatoren

Het programma wordt afwisselend gepresenteerd door 'Praatjesmaker' Jochem van Gelder en door acteur/ zanger Rein van Duivenboden

Jochem van Gelder (60), presentator vanaf het eerste uur, zegt: “Ooit ging ik in Willem Wever op pad met kinderen om het antwoord op een specifieke vraag te beantwoorden. In “Later als ik groot ben” gaan we een stapje verder. Het mes snijdt daarbij aan minstens vier kanten. Voor de kijkers is het inspirerend. Het helpt ze breder op de werkzame toekomst te oriënteren dan dat ze wellicht van huis uit mee krijgen. Voor deelnemende bedrijven/merken is dit format een prachtige kans om hun beroepsgroep in de spotlights te zetten en daarmee in een vroeg stadium de verbinding aan te gaan. Voor onze kandidaten is dit een belangrijke stip op de horizon en zijn de opnames een fantastische ervaring. Het is altijd weer een feestje. En, last but not least, voor mij persoonlijk is het een voorrecht om met geïnspireerde kinderen op pad te mogen gaan”.
 
Rein van Duivenboden (25) voegt hieraan toe: “Het leuke is dat er voor iedereen iets tussen zit; voor denkers en voor doeners. Voor jongens en voor meiden. We proberen diversiteit in beroepen te laten zien. We belichten het beroep op een manier dat kinderen van die leeftijd aanspreekt. Niet te ingewikkeld, met een vleugje humor en soms met Quiz of Challenge. Dat maakt het vermakelijk én educatief tegelijk. Ik ben blij dat ik sinds 2021, naast Jochem, invulling mag geven aan dit leuke programma”. 

 

De Producent

Bedenker en maker van het format is SHH Productions. Het programma wordt volledig gefinancierd door bedrijven, brancheverenigingen, opleiders en stichtingen waarmee we een aflevering maken en samen de inhoud bepalen. Maar ook door adverteerders waarvoor we billboards of product placement toepassen. Vele mooie organisaties stelden hun deuren reeds open voor onze ambitieuze kijkers. Van zorg tot retail. Van Gemeentes tot aan ICT-bedrijven. Ze gaven de jeugd een kijkje in hún keuken.
 
Marcel van Buren (52), producent van het programma zegt: “Met het format willen we op een verantwoorde manier de jeugd wijzer maken over werken. We prikkelen de fantasie en verhogen daarmee hopelijk het ambitieniveau. We geven kinderen een brede kijk op wat er qua werken allemaal mogelijk is. Ondanks onze welvaart groeien veel jonge kinderen op in een omgeving waarin kennis en middelen beperkt zijn. Met deze YouTube productie brengen we die kennis en een dosis inspiratie letterlijk naar ze toe. We zaaien belangrijke zaadjes voor hét moment waarop ze eraan toe zijn om zich verder te verdiepen in jouw vak, vakgebied of merk. Ik ben er supertrots op dat wij hierin ondersteund worden door de allermooiste merken van het land, waaronder nu dus TUI voor deze bijzondere, honderdste aflevering”.

 

Bron: SSH Productions

Later als ik groot ben

Onze partners