De krapte op de arbeidsmarkt houdt voorlopig aan. Werkgevers doen er van alles aan om aan nieuw personeel te komen. Populair zijn de aanbrengpremie en hoger inschalen.
Dit blijkt uit een onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder haar leden. Net als vorig jaar ervaart 9 op de 10 leden een tekort aan personeel. Omdat werknemers makkelijker van baan wisselen, is het personeelsverloop hoog (12%). De verschillen tussen werkgevers zijn daarbij groot. Er zijn werkgevers die nauwelijks verloop noteren, terwijl er ook waren die een verloop van 50% hadden in 2022.
Aanbrengpremie en andere lokmiddelen
Om nieuw personeel aan te trekken, halen werkgevers alles uit de kast. De aanbrengpremie is een van de meest gebruikte middelen; 6 op de 10 werkgevers zet die in. Om personeel binnen te halen, zijn werkgevers bereid om nieuw personeel hoger in te schalen (45%), een arbeidsmarkttoeslag te geven (21%) of in een hogere schaal te plaatsen (20%).
Inhuren van externen
Om op de korte termijn een vacature te vervullen, huren werkgevers steeds vaker extern personeel in. Het vinden van personeel dat in dienst wil treden, blijkt soms lastig. Ondanks dat werkgevers bereid zijn om bijvoorbeeld direct een vast contract aan te bieden.
Wat werkgevers doen om aan personeel te komen |
2023 |
2021 |
Inhuur externen |
81% |
63% |
Vast dienstverband aanbieden |
44% |
36% |
Werkprocessen anders organiseren |
36% |
31% |
Thuiswerken faciliteren |
36% |
37% |
Ontwikkelingsmogelijkheden |
36% |
48% |
Deeltijders vragen meer uren te werken |
28% |
16% |
Imago organisatie verbeteren |
27% |
30% |
Uitbesteding |
25% |
22% |
Uitstel werkzaamheden |
24% |
16% |
Werven buitenland |
16% |
14% |
Medewerkers met afstand arbeidsmarkt aantrekken |
15% |
18% |
Flexibele werktijden |
12% |
13% |
Werven buiten regio |
9% |
10% |
Keuzemogelijkheden arbeidsvoorwaarden |
5% |
6% |
Bron: XpertHR