Uit angst voor Chinese spionage hebben diverse Europese overheidsinstellingen onlangs het gebruik van TikTok op zakelijke telefoons verboden. Het kabinet ontraadt nu rijksambtenaren spionagegevoelige apps te gebruiken. Mag je als werkgever dergelijke apps verbieden?
Ja, in sommige situaties is dit mogelijk. Maar dit hang met name af van wie de telefoon is.
Een puur zakelijke telefoon
Als het een puur zakelijke telefoon is, dan is het vrij simpel. De telefoon is van de werkgever en die bepaalt wat daarop mag komen en wat niet. Dus je kan ook bepaalde apps verbieden op de telefoon en op de laptop. Het downloaden van bepaalde apps kan dan met software op de apparaten worden tegenhouden.
Zakelijke telefoon die ook privé wordt gebruikt.
Hier wordt een appverbod al iets lastiger. Het begrenzen van privégebruik kan niet zomaar. Gebruikt jouw werknemer de zakelijke smartphone ook privé, dan kan je apps alleen blokkeren als je hiervoor een redelijk belang hebt. Zo’n belang kan er bijvoorbeeld zijn als een werknemer in zijn functie veel werkt met bedrijfsgevoelige informatie. Bij een lagere functie zal dit niet snel het geval zijn, maar bij managers aan de top van het bedrijfsleven ligt wel een risico. Er is een dan gerechtvaardigd doel om in te grijpen in het privégebruik van de werknemer. Je kan overwegen een aparte zakelijke omgeving te creëren op de telefoon. Dit wordt ook wel ‘containering’ genoemd. Er zit dan een afgeschermd deel in de telefoon en daar zit extra beveiliging ingebouwd waar de werknemer kan inloggen.
Privételefoon
Als jouw werknemer zijn eigen smartphone gebruikt voor het werk, kan je het gebruik van apps niet verbieden. De werknemer bepaalt wat erop komt. Maar het is wel belangrijk met de werknemers in gesprek te gaan. Schuilt er een gevaar in het gebruik van bepaalde apps, dan doe je er goed aan om werknemers te informeren over de risico’s.
Bron: XpertHR