Hoe werf je de jongste doelgroep? Ze zijn lastiger te ‘targeten’, omdat ze zoetjesaan verdwijnen van LinkedIn en Facebook en spreken bovendien een andere taal. Zeven tips.
1. Spreek hun taal, maar don’t overdo it
Tussen jong talent en de hr-sector gaapt een cultuurkloof, schrijft Lucie Wittner Franckx van Technatives. 'De culturele codes en rituelen van generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010) liggen zo ver verwijderd van de leefwereld van wie ouder is dan pakweg 28 dat de communicatiekloof zo goed als onoverbrugbaar lijkt. Memes, challenges, trending TikTok-songs, reels, alternatieve spelwijzen (#deleven) en afkortingen rollen vlotjes uit de jeugdige vingertoppen.' Als die tot de volwassen cultuur doordringen, zijn ze voor jongeren alweer passé en niet meer bruikbaar om ze te targeten.
Spreek jongeren aan in hun eigen taal, maar sla dan wel raak. Niets zo dodelijk als een boomer die een jeugdige toon aanslaat van twee jaar geleden. Marcel Borst, recruitment manager bij Brunel, laat vacatureteksten om die reden vaak schrijven door de doelgroep zelf. Mensen vinden het altijd leuk om je daarbij te helpen is zijn ervaring. 'Zelf gebruik ik snel woorden als “tof” en “gaaf team”. Maar bij IT’ers bijvoorbeeld sla je daarmee de plank volledig mis. Die willen gewoon tien bullet points, weten wat ze gaan verdienen en hoe laat ze op kantoor moeten zijn.'
2. Zorg dat je website goed werkt op een telefoon
Jongeren - en niet alleen jongeren - doen bijna alles op hun smartphone. Daarom moet de “Werken-bij” -website van een organisatie goed werken op een telefoon. Dat kan met een aparte mobiele website (een losse website speciaal voor smartphonegebruik) of met een responsive website, die op alle apparaten goed te zien is. Beide systemen hebben zo hun voordelen, weeg die goed tegen elkaar af.
3. Versimpel het sollicitatieproces
Wil je jongeren werven? Richt je sollicitatieproces in op de doelgroep. Houd sollicitatieformulieren zo kort mogelijk of - beter nog - communiceer rechtstreeks via Whatsapp. Software om een sollicitatieafspraak in te plannen is wel het minste wat deze generatie verwacht. Met mails over en weer over beschikbaarheid of onverwachte telefoontjes schrik je de digital natives af.
4. Wees daar waar de jongeren zijn
Jongeren zijn lastiger te ‘targeten’, omdat ze langzaam verdwijnen van Linkedin en Facebook, is de ervaring van recruitmentexpert Gusta Timmermans. Ze houden zich veel meer verspreid op in bijvoorbeeld gameplatforms en community’s van Reddit, kennisplatformen, Spotify, Youtube of nieuwssites. Het is belangrijk te achterhalen wat de doelgroep echt interessant vindt en waar die zich ophoudt. Maar hoe kom je daarachter? Timmermans: 'De beste manier om jongeren te bereiken is gewoon de eigen jonge medewerkers bevragen: waar kijken jullie op, wat doen jullie in je vrije tijd, waar halen jullie je vakkennis op? Dáár ga je staan met je vacatures.'
5. Maar let op: solliciteren ze daar ook?
Behalve onderzoeken waar de doelgroep zich ophoudt, is het minstens zo belangrijk om te weten waar die solliciteert, benadrukt Marcel Borst. 'Vertrouwt de doelgroep een platform voldoende om er te solliciteren? Jongeren bijvoorbeeld spenderen veel tijd op Tiktok en Snapchat, maar niet elke jongere solliciteert daar ook. Dan is het zonde om je hele advertentiebudget daar te spenderen. Ook dát moet je dus goed meenemen in je onderzoek.'
6. Wees er vroeg bij
Om jongeren aan je te binden, zoek je ze op voordat ze de arbeidsmarkt opgaan. Zoek contact met scholen, wees aanwezig op de campus. Zorg voor interessante bijbanen of stages en bied studenten tijdens hun opleiding al een contract aan. Kijk de kunst van recruitmentafdelingen van bedrijven als Deloitte, ING en Rabobank. Die richten zich sterk op campusrecruitment, stages en employer branding. En dat werpt z’n vruchten af, aldus Intelligence Group die onderzoek deed naar GenZ op de arbeidsmarkt. Deze bedrijven scoren hoog in de top-10 favoriete werkgevers onder jongeren.
7. Verpak de boodschap in plaatjes en filmpjes
Jongeren lezen behalve hun verplichte studieboeken weinig meer’, weet Marcel Borst. ‘Ze kijken liever filmpjes en foto’s. Daar kun met je content marketing op inspelen met leuk en leerzaam materiaal, om te delen op socials of op communities waar jongeren uithangen. Zorg bij social mediafilmpjes altijd voor ondertiteling, voor het geval de kijker zich bevindt op een plek waar luisteren niet mogelijk is.’ Probeer jongeren te raken in hun interesses, is het devies van Marcel Borst. In plaats van een klassieke vacaturetekst voor developers plaatste hij eens een pikzwart beeld. ‘Dat triggert IT’ers, ze gaan in de broncode zoeken waar de fout is. Vervolgens lieten we ze via de achterkant van de website een heel spoor doorlopen tot ze konden solliciteren.’
Bron: XpertHR