Logo

Thuiswerken trekt een zware wissel op werknemers

Thuiswerken trekt een zware wissel op werknemers

2 sep 2021
nik-shuliahin-BuNWp1bL0nc-unsplash.jpg.webp

Thuiswerken trekt een zware wissel op werkenden. Het aantal mensen dat uitvalt door een burn-out of andere psychische klachten groeit flink. Dat blijkt onder meer uit gegevens van verzekeraar ASR en cijfers van salarisverwerker ADP. "Onzekerheid van thuiswerken sloopt mensen’’, is de reactie van Ondernemend Nederland- voorman Hans Biesheuvel op de onderzoeken.

Vorige week vestigde Jos Baeten, de topman van verzekeraar ASR, al de aandacht op deze trend. ASR is groot in arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en merkt dat er meer mensen wegens psychische klachten afhaken. ,,Dat is een zorgwekkend fenomeen”, aldus de topman.

Werknemers ervaren thuiswerken steeds meer als een last
De verzekeraar gaat een campagne starten om mensen bewust te maken van het gevaar van psychische overbelasting. Daarmee hoopt ASR dat mensen de signalen dat ze overwerkt dreigen te raken, opmerken en op tijd gas terugnemen.

Een wereldwijd onderzoek van salarisverwerker ADP signaleert eenzelfde trend. Werknemers ervaren thuiswerken steeds meer als een last en vinden het moeilijk de balans tussen werk en privé te bewaken. Volgens Martijn Brand, algemeen directeur van ADP Nederland, laten de cijfers de impact van de coronacrisis op het privéleven duidelijk zien. ,,Dit is niet verrassend, omdat elke werknemer die een gezin heeft, zijn werk-privébalans anders heeft moeten inrichten sinds de pandemie uitbrak”, zegt hij tegen het AD. ,,Denk aan de kinderen die thuis zijn, de partner die ook thuiswerkt; dat trekt een zware wissel op het gezinsleven en vraagt aanpassingsvermogen.’’

Psychische werkdruk tijdens corona leidt tot uitval
Bij vakbond CNV zagen ze het probleem al eerder aankomen. "We hebben zelf al twee keer een onderzoek gedaan naar de psychische werkdruk tijdens corona’’, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. "En daar bleek al uit dat de grote druk tot uitval leidt.’’ De vakantieperiode, normaal een tijd om de accu weer op te laden, heeft dit jaar weinig effect gehad. "Wat mij opvalt, is dat de somberheid gebleven is. Mensen geven aan niet uitgerust te zijn.’’

Op zich is het opvallend dat thuiswerken als belastend wordt ervaren. Toen bedrijven in 2020 massaal overgingen op thuiswerken, waren de reacties positief. "Toen leek het een mooie oplossing. Mensen hadden geen reistijd meer en thuiswerken was erg efficiënt’’, aldus Fortuin.

Werkenden missen het kantoor, de sociale contacten
Maar nu thuiswerken het ‘nieuwe normaal’ lijkt te worden, komen de nadelen naar boven. "Mensen maken lange dagen, vaak gaan ze ’s avonds nog even door. Ze willen niet ervan beschuldigd worden dat ze thuis de kantjes er vanaf lopen. Mensen die thuis werken, staan de hele dag aan. Dat is belastend’’, aldus de vakbondsvoorzitter.

Daar komt nog bij dat jongeren en alleenstaanden meer last van eenzaamheid hebben. Maar ook andere werknemers missen het kantoor. "Mensen missen de sociale contacten. Ze willen weer collega’s zien en naar bijeenkomsten gaan’’, weet Fortuin.

Dat beeld herkent Hans Biesheuvel, voorzitter van ondernemersorganisatie ONL. "Mensen ervaren druk. Dat leidt tot meer uitval.’’ In eerste instantie ging iedereen ervan uit dat thuiswerken een paar maanden zou duren en daarna alles weer normaal zou worden. Maar nu is volstrekt niet meer duidelijk hoe lang het zo doorgaat. Die onzekerheid sloopt mensen.

Ook ondernemers raken psychische in de knoop door corona
Niet alleen werknemers hebben last van stress. Ook ondernemers raken psychisch in de knoop door corona, benadrukt Biesheuvel. ,,We hebben een hulplijn ingesteld waarmee ondernemers in nood kunnen bellen. En die is al zeker tienduizend keer gebeld.’’

Een bijkomend probleem is de schaarste aan personeel. ,,Bedrijven die goed draaien, hebben moeite om nieuw personeel te vinden’’, zegt de ONL-voorzitter. "Dat betekent dat het zittende personeel harder moet werken. En de werkdruk is al hoog.’’ Biesheuvel drukt ondernemers daarom op het hart zuinig te zijn op hun personeel. ,,Ga het gesprek aan met je mensen over hoe ze zich voelen. En vraag door naar hoe het werkelijk met hen gaat.’’

Werkgevers en overheid moeten meer naar werknemers luisteren
Opvallend is dat uit het ADP-onderzoek blijkt dat juist Nederlandse werknemers zich minder gehoord voelen door hun werkgever dan werknemers in andere landen. Fortuin ziet daarbij ook een rol weggelegd voor de overheid. "We hebben al eerder aangedrongen op psychische steunpakketten. Het kabinet heeft goed werk gedaan met de economische steun voor bedrijven, maar er moet ook aandacht komen voor de psychische gevolgen van thuiswerken.’’

Erg optimistisch is hij er niet over dat er snel iets geregeld wordt. "Het schip is stuurloos. Het kabinet regeert niet en de Tweede Kamer is vreselijk verdeeld.’’ Werkgevers en werknemers hebben vooral behoefte aan duidelijkheid. "Nu weten ondernemers niet waar ze aan toe zijn’’, zegt Biesheuvel. Als het aan Fortuin ligt, gaan werkgevers en werknemers samen afspraken maken over het nieuwe werken.

Bron: De Ondernemer

Onze partners