Logo

Leersucces in 2025: neem deze bouwstenen op in je strategie

Leersucces in 2025: neem deze bouwstenen op in je strategie

10-02-2025
BLOG Bouwstenen in strategie.png

Het begin van het nieuwe jaar is hét moment voor L&D-professionals om nieuwe doelen voor de competentieontwikkeling van werknemers scherp te stellen. Ga je focussen op omscholing, bijscholing of misschien het verbeteren van bestaande trainigsprogramma's? Om de goede voornemens waar te maken, is een doeltreffende strategie onmisbaar. In deze blog deelt Christophe Jacobs, customer Success Officer bij e-learning softwarebedrijf FLOWSPARKS, vier bouwstenen die de basis vormen voor een goede corporate leerstrategie in 2025.

1. Een competentieanalyse van je medewerkers als startpunt

Aanhoudende personeelstekorten en nieuwe wet- en regelgevingen onderstrepen het belang voor bedrijven om in te zetten op competentieontwikkeling. Maar om te weten op welke compenties en vormen van leren je wil focussen, is het zaak om je bedrijfsstrategie en doelstellingen voor de toekomst helder voor ogen te hebben. Wat wil het bedrijf in het komende jaar en de komende vijf jaar bereiken? Welke competenties passen daarbij? Een competentieanalyse onder werknemers is een goede manier om antwoord te krijgen op die vragen en geeft je inzicht in de belangrijkste skill gaps. Je kunt een analyse doen op basis van competentieprofielen, medewerkersgesprekken en beoordelingsgesprekken, of door externe consultants in te schakelen. De kracht van zo’n analyse is dat je snel en doeltreffend in kaart brengt welke training noodzakelijk is, zodat je trainingsbudgetten optimaal benut.

2. Compliance training: sla twee vliegen in één klap

Met steeds meer en strengere wet- en regelgeving, industrienormen en ethische richtlijnen, worden ook compliance traingen voor bedrijven steeds noodzakelijker. Het is belangrijk om deze trainingen niet als ’moetje’ te zien, maar ook als vorm van compentieontwikkeling. Compliance training zorgt er namelijk ook voor dat medewerkers weten hoe ze verantwoord kunnen werken.

Voor zowel grote als kleine organisaties loont het om in 2025 aandacht te besteden aan compliance training. Grote, internationale bedrijven kunnen online trainingen op basis van lokale leerbehoeften en die van verschillende afdelingen op maat ontwikkelen. Deze programma’s kunnen dan regelmatig bijgewerkt worden, zodat ze altijd voldoen aan de meest recente wet- en regelgeving. Maar ook kleinere bedrijven kunnen profiteren van een deze aanpak, zeker nu de regeldruk op kleinere organisaties toeneemt. Denk bijvoorbeeld aan een online compliance training aangepast op het kennisniveau van de deelnemer – eventueel in verschillende talen. Trainingen worden hierdoor efficiënter doordat je medewerkers de mogelijkheid kunt geven om herhaalde secties over te slaan als ze de modules al eerder hebben gedaan. Zo kun je compliance training op een schaalbare manier aanbieden, ongeacht de grootte van je bedrijf.

3. Competentie-uitbreiding: huidige medewerkers omscholen

Heb je als organisatie moeite om talent met specifieke competenties aan te trekken? In dat geval kan het verstandig zijn om je interne workforce onder de loep te nemen, om te verkennen of je bestaande medewerkers kunt omscholen. Het voordeel is dat deze medewerkers de hoed en de rand van je business kennen en vaak blij zijn met de kans om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Het omscholen van medewerkers vergt vaak veel tijd en er komen in veel gevallen ook externe kosten bij kijken. Maar de ervaring leert dat het omscholen van interne medewerkers een aanzienlijke return on investment kan opleveren. Niet alleen in financiële zin, maar ook op het vlak van betrokkenheid en ontwikkeling. Als organisatie versterk je je personeelsbestand, terwijl medewerkers de kans krijgen om hun carrière een boost te geven: een win-winsituatie.

4. Doorlopende competentieontwikkeling als doel? Betrek het management

Als organisatie wil je het liefst dat elke investering in de ontwikkeling van competenties een langetermijneffect heeft. Echter, in de praktijk blijkt vaak dat sporadische leerinitiatieven niet het gewenste effect behalen. Een oorzaak is dat de strategie of het doel onvoldoende steun van het topmanagement heeft gekregen, waardoor het leerinitiatief niet verankerd is binnen de organisatie. Het is dan ook belangrijk om bij de ontwikkeling van een leerstrategie het management goed mee te nemen en voor draagvlak te zorgen.

Als de leerstrategie goed verankerd is in het topmanagement, kun je beginnen met het bouwen van een ecosysteem dat doorlopend leren ondersteunt. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in digitale leerplatformen en op maat gemaakte e-learningmodules, maar ook het opzetten van interne kennisdelingsforums en mentorschapsprogramma’s. Dit zorgt voor een cultuur waarin doorlopend leren en competentieontwikkeling prioriteit krijgen.

Bron: Christophe Jacobs, Customer Success Officer bij FLOWSPARKS

Reacties

  1. Sprunki Sprunki Schreef op 15 februari 2025 om 09:54:09

    I think Sprunki Incredibox is a great tool to teach children about rhythm and musical creativity. My students can play and understand how to combine musical elements naturally. A game that is both entertaining and educational.

Plaats een reactie

Onze partners