In mijn eerdere NVP columns schreef ik over het belang van een goed wervingsplan, de verschillende soorten van aantrekkelijk werkgeverschap, over het gebruik van duidelijke arbeidsmarktcommunicatie, over het bereiken van je verschillende soorten doelgroepen en de kracht van sterke conversie. Want regie op recruitment hebben is niet moeilijk, maar het is wel veel! In mijn (korte) NVP columns “Het Recruitment Fundament” neem ik je mee in alle stappen om grip te hebben op recruitment. Vandaag op de kaart nummer 6: recruitment team!
Je recruitment team is natuurlijk essentieel in het hele fundament van je recruitment apparaat. Zo zijn er mensen die werken als managementassistent die alleen koffie en post verzorgen, maar zo zijn er ook mensen die werken in dezelfde functietitel die zelfstandig een halve multinational runnen.
Hetzelfde geldt voor de functie recruiter. Er zijn recruiters die alleen met cv’s op en neer rennen naar de hiring managers. Maar er zijn ook recruiters die zich bezighouden met het employer brand, de arbeidsmarktcommunicatie, de werving, de selectie en de training van alle hiring managers.
Persoonlijk geloof ik niet in het succes van fullstack recruiters. Eén persoon die zich met alle facetten bezighoudt. Ik denk dat voor zaken zoals arbeidsmarktcommunicatie, recruitment marketing, sourcing en recruitmenttec hele andere vaardigheden en inzichten nodig zijn dan dat je in één persoon kunt vinden.
Ik geloof in een complementair team van specialisten! Je hoeft ze echt niet allemaal fulltime op je loonlijst te hebben staan, maar als je serieus regie op recruitment wilt hebben? Dan heb je een complementair team van medewerkers en externen. Deze functies zou ik vertegenwoordigd hebben in mijn team:
- Recruitment strateeg
- Recruiter
- Recruitment manager
- Employer brand specialist
- Arbeidsmarktcommunicatie specialist
- Sourcer
- Recruitmenttech guy or girl
- Recruitment marketeer
Nu begrijp je wellicht beter dat ik niet verwacht al deze niche kennis in één persoon te kunnen vinden.
Recruiter centraal
De recruiter staat nog wel steeds centraal in dit hele pallet. Ik voorspel dat de recruiter de komende jaren steeds meer een functie zal krijgen als echte adviseur van de business. Stakeholder management wordt voor hem of haar dan ook belangrijker dan ooit. Waarom? Simpelweg omdat de arbeidsmarkt krapper wordt en we met alleen een “standaard vacature” de oorlog echt niet meer gaan redden.
Het belangrijkste advies:
Als je je recruitmentteam van 4 naar 5 recruiters opschaalt, dan mag je niet verwachten dat er ineens meer elektromonteurs of verpleegkundigen uit de lucht komen vallen. Dan moet je gaan kijken naar een betere mix van je specialisten zoals boven omschreven.
Arjan Elbers
Voorzitter Recruiters United
Reacties
-
Your article is very attractive with detailed instructions. Hope to hear from you when you have the next article.
-
Het is duidelijk dat je veel waarde hecht aan samenwerking en expertise in recruitment. Dit zal niet alleen de efficiëntie van het team verbeteren, maar ook de kwaliteit van de kandidaten die je kunt aantrekken.
-
Planning is erg belangrijk, zodat we informatie gemakkelijk kunnen bevestigen. Krijg samen toegang tot en ervaar diverse data. SAMEN geschikte programma's en benaderingen onderzoeken en bijwerken.
-
I am grateful for the information and the suggestions that you have provided. I will make an effort to understand it better for more.
-
This article provides valuable, up-to-date information that is both relevant and insightful, making it an excellent resource for professionals and enthusiasts alike.
-
The Tap Road game takes place on a bright neon road, with colors constantly changing through each section of the road.
-
Thanks for you.
-
feel grateful.
-
Your article is great! Thank you for taking the time and effort to share this valuable knowledge. I have learned a lot of new things and will apply them in practice. I hope you will continue to write more good articles like this.