Logo

Het Recruitment Fundament | aflevering 5. En nu converteren

Het Recruitment Fundament | aflevering 5. En nu converteren

31-05-2024
Blog Recruitment Fundament 5.png

In mijn eerdere NVP columns schreef ik over het belang van een goed wervingsplan, de verschillende soorten van aantrekkelijk werkgeverschap, over het gebruik van duidelijke arbeidsmarktcommunicatie en over het bereiken van je verschillende soorten doelgroepen. In deze (korte) NVP columns 'Het Recruitment Fundament' neem ik je mee in alle stappen om grip te hebben op recruitment. Want regie op recruitment hebben is niet moeilijk, maar het is wel veel.  Vandaag op de kaart nummer 5: conversie

Conversie is de kunst om iemand een gewenste actie uit te laten voeren. Solliciteer. Stuur een mail. Start een WhatsApp. Bel. Loop binnen. Meld je aan voor een event. Maakt niet uit wat je wilt, als je doelgroep het maar doet.

De conversie is één van de moeilijkste onderwerpen van het hele Recruitment Fundament. Alles moet namelijk kloppen. Solliciteren is “a life changing event” zegt men wel eens. Dus mensen nemen de tijd voor een goede baan of sollicitatieprocedure toch? En het is ook helemaal niet erg als er knock-out vragen worden gesteld in een sollicitatie procedure. Solliciteren is a life changing event, maar, mensen hebben geen tijd of geduld voor jouw 'te' lange of trage procedure.

Is je tekst te lang, te saai, te droog? Geen conversie!
Is je website te sloom, moeilijk, afstandelijk? Geen conversie!
Schiet je allemaal vragen op me af? Geen conversie!
Is je sollicitatieprocedure te lang, moeilijk, met te veel verplichte velden? Geen conversie!
Is een cv verplicht tijden een sollicitatie? Waarom maak je het jezelf zo moeilijk?
Moet je een account aanmaken om te kunnen solliciteren? Doe even normaal a.u.b.

Het spel
Het spel is niet van 1.000 webbezoekers 2.000 webbezoekers te maken. Het spel is van 2% van alle sollicitanten die je website bezoeken 7% sollicitanten te maken. Dat is wat we noemen: conversie-optimalisatie.

Beste advies (tevens boek) over dit onderwerp: don’t make me think! Maak het zo vriendelijk en gemakkelijk mogelijk als kan voor je doelgroep. Hoe dan? Enkele punten om je conversie te optimaliseren:

  • Sticky sollicitatiebutton (altijd in beeld, kandidaat hoeft nooit te zoeken)
  • Geen cv verplichting
  • Geen motivatie verplichting
  • Meer info button(s) (als alternatief voor solliciteer)
  • Eerst kennismaken (als alternatief voor solliciteer)
  • Snelle website
  • Betere zoekresultaten voor open zoekopdrachten
  • Recruiter of HR-medewerker met foto en nummer in beeld (wekt vertrouwen en maakt persoonlijk)

Nu moet je als HR-professional echt stoppen om zelf te gaan lopen experimenteren. Dit is het moment dat je een UX-expert invliegt. Deze uX (user experience) professionals optimaliseren jouw conversiepaden, zoals alleen zij dat kunnen. Trust me on this one, het loont!!

Het belangrijkste advies:
Expert invliegen en luister naar ze. Ze hebben de data!! Succes.


Arjan Elbers
Voorzitter Recruiters United

Reacties

  1. solar smash solar smash Schreef op 10 september 2024 om 09:25:37

    Enter solar smash and explore a destructive universe unlike anything you've ever seen! This is a cosmic conqueror's playground, not just a game. You are not only controlling the powers of nature in this annihilation simulation.

  2. solar smash solar smash Schreef op 16 september 2024 om 08:50:57

    Explore a catastrophic cosmos unlike anything you've ever seen by entering solar smash! Not merely a game, this is a playground for cosmic conquerors. In this annihilation simulation, you have control over more than just the forces of nature.

  3. Geometry dash Geometry dash Schreef op 9 oktober 2024 om 09:47:54

    Gaming has been proven to help improve hand-eye coordination, especially in action and sports games. The constant movement and reaction time required help players become more agile and responsive.

Plaats een reactie

Onze partners