Logo

“PRIVÉZAKEN? DAAR HEB IK NIKS MEE TE MAKEN”

“PRIVÉZAKEN? DAAR HEB IK NIKS MEE TE MAKEN”

25-04-2022
Prive problemen.jpg.webp

Dat is een uitspraak die ik als Adviseur Arbeid en Gezondheid van De Arbodienst met enige regelmaat hoor. ‘Privé is privé’, maar toch heeft het privéleven van een

Dat is een uitspraak die ik als Adviseur Arbeid en Gezondheid van De Arbodienst met enige regelmaat hoor. ‘Privé is privé’, maar toch heeft het privéleven van een medewerker wel degelijk invloed op de prestaties die iemand levert op de werkvloer. Want gezonde en vitale medewerkers zijn productiever, hebben meer plezier in hun werk en verzuimen minder. Veel werkgevers en leidinggevenden weten over het algemeen niet goed wat zij ermee aan moeten.

Geef het goede voorbeeld

Hoewel de leefstijl een keuze is van uw medewerkers, kunt u hen er wel bewust van maken hoe zij hun gezondheid positief kunnen beïnvloeden. Neem als leidinggevende of werkgever het voortouw en laat op de werkvloer ook zien hoe gezonde keuzes gemaakt worden. Nodig uw collega’s en medewerkers uit om een rondje te gaan lopen in de pauze, maak het gemakkelijk om een gezonde keuze te maken in de kantine, moedig het aan om vaker de trap te nemen in plaats van de lift, zorg natuurlijk voor een ergonomische werkplek én geef het goede voorbeeld!

Persoonlijke aandacht
Als adviseur spreek ik zowel de leidinggevende als de medewerker. Regelmatig hoor ik juist vanuit de medewerkers dat de leidinggevenden weinig aandacht hebben voor de thuissituatie van de medewerker. Het wordt juist erg gewaardeerd wanneer een leidinggevende vraagt hoe het gaat met zoon, dochter, vader, moeder of de hond. Door de persoonlijke aandacht voelen medewerkers zich gehoord, daarnaast geeft het u als leidinggevende de kans om erachter te komen of de thuissituatie mogelijk gevolgen kan hebben op de gezondheid van uw medewerker. Hier kunt u dan op tijd op inspelen en zo mogelijk (langdurig) verzuim voorkomen.

Werken aan de relatie

Daarnaast kunt u als leidinggevende ook gemakkelijker begrip hebben voor het privéleven van een medewerker wanneer de relatie tussen u beiden goed is. Wanneer er ruimte is voor persoonlijke aandacht en wederzijds respect zult u merken dat u als leidinggevende zich best eens mag ‘bemoeien’ met het privéleven van een medewerker.

Simone Kolkman
Adviseur Arbeid en Gezondheid bij de Arbodienst

Reacties

  1. foodle foodle Schreef op 15 augustus 2024 om 12:58:07

    Werknemers voelen zich gehoord als ze persoonlijke aandacht krijgen. Bovendien biedt het een manager de kans om te vragen naar eventuele gezondheidsrisico's die verband houden met de thuissituatie van de werknemer.

  2. that's not my neighbor that's not my neighbor Schreef op 8 oktober 2024 om 10:45:58

    Het verhogen van de productiviteit en het verlagen van het personeelsverloop is cruciaal for longevity success in an environment that is characterized by intense competition.

  3. Retro Bowl Retro Bowl Schreef op 28 oktober 2024 om 09:56:23

    Het is belangrijk dat werkgevers aandacht hebben voor het privéleven van hun medewerkers, omdat dit directe invloed heeft op hun welzijn en productiviteit op het werk.

  4. papa's freezeria papa's freezeria Schreef op 4 november 2024 om 03:29:47

    My sincere gratitude is sent to you for the constructive approach you have taken and the incredible aid you have provided for your professional development. I would like to take this opportunity to express my gratitude to you.

  5. planet planet Schreef op 28 november 2024 om 08:27:34

    Werknemers voelen zich gehoord als ze persoonlijke aandacht krijgen. Bovendien biedt het een manager de kans om te vragen naar eventuele gezondheidsrisico's die verband houden met de thuissituatie van de werknemer.

  6. planet clicker planet clicker Schreef op 28 november 2024 om 08:28:48

    My sincere gratitude is sent to you for the constructive approach you have taken and the incredible aid you have provided for your professional development. I would like to take this opportunity to express my gratitude to you.

  7. fnaf fnaf Schreef op 25 december 2024 om 11:02:00

    It also ensures that employees understand their roles. Using a consistent structure across all rules familiarizes personnel.

Plaats een reactie

Onze partners