Regelmatig hoor ik als Adviseur Arbeid en Gezondheid bij De Arbodienst van de leidinggevende dat deze verzuimende medewerker niet gebeld hoeft te worden,
Regelmatig hoor ik als Adviseur Arbeid en Gezondheid bij De Arbodienst van de leidinggevende dat deze verzuimende medewerker niet gebeld hoeft te worden, omdat hij écht ziek is. Bijzonder! Want als al die andere medewerkers dan eigenlijk niet echt ziek zijn, waarom zitten ze dan in het verzuim en waarom zou ík deze medewerkers dan wel moeten bellen? Een reactie als: “Die medewerkers hebben ook wel ergens last van, maar zijn ook wat aan het aanstellen”, is mij niet vreemd. Dit is altijd een begin van een discussie over ziek en gezond zijn versus arbeidsgeschikt of arbeidsongeschikt zijn. Maar moet je die discussie wel willen aangaan?
Arbeidsgeschikt of -ongeschikt
De WHO definieert gezondheid als volgt: ‘Gezondheid is een toestand van volledig fysiek, geestelijk en sociaal welbevinden en niet van louter het ontbreken van ziekte.’ Met deze definitie durf ik wel te stellen dat hiermee bijna iedereen wordt uitgesloten van gezond zijn, want als je al een bril of lenzen draagt ben je al niet meer gezond. Maar betekent dat dan dat we allemaal ziek zijn? Dat geloof ik dan ook niet, ik draag zelf lenzen maar voel mij zeker niet ziek. Daarom spreken wij bij De Arbodienst liever over de arbeidsgeschiktheid en -ongeschiktheid van medewerkers.
Deze medewerker is écht arbeidsongeschikt
Er zijn natuurlijk genoeg situaties te bedenken wanneer een medewerker arbeidsongeschikt is, bijvoorbeeld als een medewerker in een ziekenhuis is opgenomen. Deze medewerker heeft reële klachten en kan niet naar het werk. Daarnaast is er ook een grote groep mensen die ook reële klachten ervaart en dus volgens de definitie ook écht ziek is, echter betekent dat niet dat deze mensen ook per definitie arbeidsongeschikt zijn. Dit zijn medewerkers die naast de reële beperkingen die ze ervaren ook mogelijkheden hebben om arbeid te verrichten, al dan niet in aangepaste vorm. Dat het soms lastig is om deze mensen naar het werk te bewegen, weten we maar al te goed. Maar ik heb goed nieuws, op deze groep medewerkers hebt u als leidinggevende het meeste invloed, want hier speelt gedrag een grote rol.
Houding en gedrag
Een medewerker aanspreken op de houding en het gedrag dat hij of zij laat zien, kan op verschillende manieren en maatwerk is hierbij belangrijk. Het is ook niet altijd even gemakkelijk om een medewerker aan te spreken op gedrag en dit vergt oefening. Alles begint bij oprechte interesse in een medewerker en de klachten waarmee iemand zich ziekmeldt voor waar aannemen. Uw Adviseur Arbeid en Gezondheid kan u hier meer over vertellen en u hierbij ondersteunen.
Met onze eigenzinnige kijk op vitaliteit, verzuim en arbeidsomstandigheden ondersteunen wij organisaties bij het creëren van een vitale en toekomstbestendige organisatiecultuur, waardoor verzuim zoveel mogelijk voorkomen wordt.
Simone Kolkman
Adviseur Arbeid en Gezondheid bij de Arbodienst
Reacties
Er zijn nog geen reacties.