Wist je dat vitale medewerkers 18% productiever zijn en 27% minder verzuimen dan ongezonde collega’s? (Bron: hchealth.nl). Je zou denken dat de gezondheid
Wist je dat vitale medewerkers 18% productiever zijn en 27% minder verzuimen dan ongezonde collega’s? (Bron: hchealth.nl). Je zou denken dat de gezondheid van je medewerkers bij de medewerkers zelf ligt. Deels is dat natuurlijk waar, maar een belangrijke taak voor jou als werkgever is het stimuleren van medewerkers om te werken aan hun gezondheid en vitaliteit. Vooral nu ze thuiswerken en op zichzelf aangewezen zijn. Wanneer je ervoor zorgt dat werknemers goed in hun vel zitten, hebben ze ook meer energie om te werken. Plus, je werkt aan een positief werkgeversimago. Als bedrijf laat je zien dat je de gezondheid van je medewerkers belangrijk vindt.
Maar hoe kun je er als organisatie voor zorgen dat je medewerkers in beweging komen? Met de 3 stappen in dit artikel stimuleer jij de gezondheid van je medewerkers!
Stap 1: Faciliteer je medewerkers
Sommige werknemers zijn al enorm bezig met hun persoonlijke gezondheid, maar andere weten niet waar ze moeten beginnen. Door als organisatie een faciliterende rol in te nemen, haal je bestaande drempels weg. Zo is het voor medewerkers makkelijker om daadwerkelijk aan de slag te gaan.
Hoe kun je faciliteren?
Geef je werknemers onder werktijd de ruimte om aan hun gezondheid te werken. Zo neem je als organisatie een deel van de verantwoordelijkheid op je. Uiteindelijk betaalt dat zich terug in minder ziekteverzuim en medewerkers die lekkerder in hun vel zitten.
Deel zelf actief relevantie content over een gezonde levensstijl. Denk aan gezonde recepten of rek- en strekoefeningen achter het bureau. Gebruik hiervoor bestaande middelen zoals een interne nieuwsbrief of het intranet.
Faciliteer in kennis over gezondheid en vitaliteit. Sommige medewerkers zijn zich wellicht van geen kwaad bewust. Zorg dus dat ze de juiste kennis op kunnen doen als het gaat om een gezonde levensstijl. Bijvoorbeeld met behulp van online trainingen over gezondheid en vitaliteit. Deze zijn 24/7 beschikbaar en medewerkers kunnen zelf bepalen met welk onderwerp ze aan de slag gaan.
Stap 2: Denk ook aan de mentale gezondheid
Fysieke gezondheid is belangrijk, maar het mentale aspect wordt vaak over het hoofd gezien. Stress op het werk is een wereldwijd groeiend probleem dat de mentale gezondheid en het welzijn van de werknemer raakt. Daarbovenop heeft de coronacrisis al bij 60% van de Nederlands gezorgd voor verergerde psychisch problemen. Hoe kun je hier als werkgever mee omgaan?
Het onderhouden van goed contact is een prioriteit. Zaken die besproken worden onder werktijd zijn vaak werk gerelateerd. Zorg dat er momenten zijn waarbij gesprekken persoonlijker zijn. Plan bijvoorbeeld wekelijks een virtuele koffiepauze in met je medewerkers. De lat ligt dan lager en je bouwt een persoonlijke band op. Dit geeft ze vertrouwen dat ze ook voor andere dingen bij je terecht kunnen. Het is dan ook niet erg om samen te brainstormen over hoe je met stress om kunt gaan tijdens het thuiswerken.
Wist je dat 72% van de medewerkers druk voelt bij het aanvragen van vrije dagen? (Bron: one.fit/nl-nl). Je kunt werknemers hierin tegemoetkomen door mentale gezondheidsdagen te organiseren. Tijdens deze dagen geef je medewerkers de ruimte om aan hun mentale gezondheid te werken. Als dit bij de hele organisatie centraal staat, voelt de medewerker zich minder bezwaard om hier aandacht aan te besteden. Als werkgever faciliteer je tijdens die dagen gezonde activiteiten. Bijvoorbeeld het maken van een lange wandeling, het volgen van een yogales of het aanbieden van kennis rondom mentale gezondheid. Zolang medewerkers maar uit hun normale routine komen.
Stap 3: Weet je medewerkers te motiveren
Ook al bied je nog zo’n goede handvaten, als je werknemers geen motivatie hebben om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan, boek je geen resultaat. Investeer daarom ook in de motivatie van werknemers en laat zien waarom het zo belangrijk is voor hen om te werken aan hun fysieke en mentale gezondheid.
Neem een voorbeeldrol aan en laat zien dat het doodnormaal is om je tijdens werktijd op vitaliteit te richten. Je eigen ervaring delen is een goede manier om je steun duidelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld tijdens de virtuele koffiepauzes. Als diegene hoort dat jij er als werkgever tijd in stopt, is de kans groter dat hij/zij er de waarde van in gaat zien. Wanneer je te veel aandringt om aan sport of activiteit te doen zou het averechts kunnen werken.
Het intern delen van succesverhalen over collega’s werkt heel goed. Denk aan collega’s die zijn begonnen met sporten, gestopt zijn met roken of bijvoorbeeld een bepaald aantal trainingen van SkillsTown succesvol hebben afgerond op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Als ze zien dat hun collega het kan, worden ze gemotiveerd om zelf ook eens een kijkje te nemen!
Reacties
Er zijn nog geen reacties.