Ben je op zoek naar inspirerende en vakinhoudelijke boeken die je helpen groeien in het HR-vak? Wij delen regelmatig leestips met waardevolle inzichten over onderwerpen als leiderschap, talentontwikkeling, organisatiecultuur en strategisch HRM. Laat je inspireren door deze boeken en blijf up-to-date in het dynamische HR-landschap!
Leestips
Human Capital: Chefsache
In september 2024 is het boek ‘Human Capital: Chefsache' gepubliceerd. De auteurs gaan in dit boek in op het strategische sturen op de menselijke factor.
In een wereld waarin bedrijfsresultaten voortdurend onder druk staan en de zoektocht naar talent steeds moeilijker wordt, is één factor steeds bepalend voor succes: human capital. Technologie mag dan vooruitgaan, het zijn de mensen die het verschil maken. In een tijd van structurele arbeidsmarktkrapte en veranderende opvattingen over werk, is het duidelijk dat medewerkers geen ‘resource’ meer zijn, maar een onmisbare ‘asset’ – een zachte factor met harde impact.
Dit boek Human Capital: Chefsache biedt leiders een kompas voor het navigeren door de complexe human capital-uitdagingen van vandaag en morgen. Dit vraagt het vermogen om schijnbaar tegenstrijdige realiteiten te overbruggen. De keuzes bij het maken van de juiste afwegingen worden behandeld aan de hand van vier paradoxen op het gebied van performance, management, medewerker-propositie en potentieel.
Het onderzoek dat hieraan ten grondslag ligt, maakt duidelijk dat investeren in menselijk kapitaal loont – mits de juiste keuzes worden gemaakt. Omdat human capital-opgaven steeds minder los gezien kunnen worden van bredere strategische afwegingen, kunnen leiders de aanpak daarvan niet overlaten aan HR, het middenmanagement of aan teams. Human capital is chefsache en hoort thuis op de bestuurstafel.
Zo werkt de mens
In november 2024 is het boek ‘ZO WERKT DE MENS' gepubliceerd. De auteur, Marc Vollebregt, gaat in dit boek in op de vraag hoe we menselijkheid weer centraal zetten in teams en organisaties.
Ruim honderd jaar geleden stond de eerste mens aan de lopende band. Sindsdien is ons werk fundamenteel veranderd: we zijn kenniswerkers geworden. Maar de werkcultuur in organisaties wordt nog altijd sterk beïnvloed door ideeën over werk die een eeuw geleden ontstonden. Het gevolg is dat de meeste organisaties anno nu niet tegen de concurrentie strijden, maar tegen zichzelf. Velen van ons hebben daardoor te maken met inefficiënte meetings, lage medewerkersbetrokkenheid, miscommunicatie, burn-outs, onveilige werksfeer en bedrijfspolitiek. Het is tijd voor een nieuwe aanpak van samenwerken, met oog voor wie we écht zijn: mensen met behoeften en emoties.
Marc Vollebregt helpt leidinggevenden, teams en coaches om die problemen op te lossen. Hij schuwt daarin het conflict niet, maar doet dit altijd vanuit empathie. In dit boek deelt hij voorbeelden en inzichten uit zijn werk voor bedrijven als Adidas, Publics, Tony's Chocolonely, bol en ABN AMRO. Hij laat zien hoe we mensgerichte organisaties kunnen bouwen die niet alleen draaien om prestaties, maar ook om vertrouwen, verbinding en verantwoordelijkheid. Je werkt niet efficiënter en effectiever als je je behoeften negeert, meer uren maakt of harder werkt. Je werkt beter door te bouwen aan onderling vertrouwen en veiligheid in teams, door verwachtingen te bespreken en verantwoordelijkheid te nemen. En het leuke is: wat goed is voor de mens, is ook goed voor de resultaten.
Zo werkt de mens biedt praktische handvatten om werkplekken te creëren waar dit in de praktijk wordt gebracht en waar iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt, ongeacht je rol in de organisatie.